Dyskalkulii je možné definovat jako poruchu matematických schopností. Dyskalkulie se odráží v manipulaci s čísly, v číselných operacích, matematických představách a geometrii. Dítě s dyskalkulií má obtíže při osvojování matematických pojmů, chápání a provádění matematických operací. Často si osvojuje početní spoje především pamětně, a pokud paměť selže, dopouští se „neobvyklých chyb“. Neúměrně dlouho setrvává na počítání s užitím prstů a nechápe základní postupy.
Co teda dětem dělá problémy?
Problémy se týkají základních početních úkonů, jako je sčítání, odčítání, násobení a dělení. Je třeba dodat, že dyskalkulie nesouvisí s nižší inteligencí.
Jaké typy dyskalkulie máme?
Praktognostická vývojová dyskalkulie, zde je narušená praktická manipulace s předměty a poznání tvarů a počtu. Poruchy se projevují i v matematické manipulaci s konkrétními předměty nebo jejich symboly – číslicemi.
Verbální dyskalkulie, dochází k porušení schopnosti slovně označovat množství a počty předmětů. Je zde cítit nejistota při slovním pojmenování číselné řady. Děti nechápou význam označení „o 4 více“ a nezvládání jmenovat číselnou řadu ani po jedné.
Lexická dyskalkulie, zde mluvíme o snížené schopnosti číst matematické symboly. Problémy se projevují při čtení několikamístných čísel. Tato porucha se může vyskytovat i bez poruchy čtení. Častým projevem jsou záměny, přesmyčky. Projevuje se i porucha pravolevé orientace.
Grafická dyskalkulie, je definována narušením schopnosti psát číslice, operační znaky, kreslit geometrické tvary. Projevuje se psaním nepřiměřeně velkých neúhledných číslic, narušená je i schopnost umístit do prostoru zapisované číslice a problémy bývají i s rýsováním jednoduchých obrazců.
Operacionální dyskalkulie, zde je přímo narušena schopnost provádět matematické početní operace. Dítě častěji chybuje v provádění sčítání o odčítání do 20, v násobení a dělení. Potíže jsou velmi vidět při pamětním počítání. Tento druh patří k velmi častým formám dyskalkulie.
Ideognostická dyskalkulie se dotýká hlavně chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi. Dítě má výrazné nesnáze s odhalením i jednoduchého principu číselné řady a selhává při řešení úloh.
Jaká kritéria jsou sledována při diagnostice dyskalkulie?
Dítě má IQ vyšší nebo rovno 90 a nemá problémy se zrakem či sluchem. Výsledky v matematice se trvale pohybují pod úrovní daného ročníku (o 1 rok a více). Při kvalitativním hodnocení výkonu v matematice má dítě problémy v těchto oblastech: chápání pojmu číslo, umísťování čísel na číselné ose, matematická manipulace s předměty a čísly, orientace v prostoru, pozice čísla v číslici.