Uvažujete o alternativní mateřské školce? A slyšeli jste už o Montessori školce? Ano, ale nevíte, co si pod tím představit? Stačí si přečíst následující článek.
Co tedy od Montessori očekávat?
Montessori pojetí a cíle stojí na tom, že se snaží, aby se dítě rozvíjelo po všech stránkách. A je tomu tedy přizpůsobeno i prostředí v MŠ. Montessoriovské pojetí klade důraz na to, že každé dítě je jedinečná osobnost, a také s ním takto zachází. Potřeby a zájmy se během života dítěte mění, a tato MŠ na to reaguje. Dítě není do ničeho nuceno. Nechává mu volnost ve výběru a podporuje ho.
Montessoriovské vzdělávání pak klade důraz na dva základní faktory:
Vzdělávání od narození
- Dítěti se začínají dostávat informace a přizpůsobuje se prostředí již od první chvíle svého života. Můžeme říct, že nejdůležitější pro Montessori školku je láska a náklonnost z okolí
Vzdělávání v raném věku
- Nejdůležitější část ve vzdělání je prvních šest let života, jelikož se v předškolním věku utváří osobnost dítěte.
- Tato vzdělávací zařízení kladou důraz na to, aby se dítě rozvíjelo přirozeně, a to přímou zkušeností. Snaží se vytvořit pro děti prostředí, které je bude vybízet k poznávání okolí a světa za pomocí jejich smyslů.
Jak funguje Montessori školka?
V mateřských školách montessori typu mají děti naprostou volnost v tom, co budou dělat. Mají volnost v pohybu, činnostech, spolupráci. Nesedí se tak nad různými materiály a cvičeními, které dítě nechce dělat. Nemarní se čas. Ale nemyslete si, že si dítě dělá, co chce. Tím, že jsou v mateřských školách tohoto typu nejrůznější pomůcky a materiály, mělo by dojít k tomu, že je ve třídě naprostý pořádek a klid. Sami dobře víte, že dítě, které dělá to, co ho zaujme, nemá potřebu narušovat chod ve třídě. Na dítě je pak postupně kladena větší zodpovědnost, ovšem záleží na připravenosti a rozvoji každého dítěte. A to jestli se pracuje ve skupinách nebo individuálně je také na dítěti.
Ideální třídy podle této alternativy jsou třídy smíšené. Dochází tak k vzájemnému ovlivňování a učení se od sebe navzájem.
Děti se učí čistotě, oblékání a stravování. Jednotlivá cvičení jsou zaměřena na jednání s lidmi. Děti by měly pozdravit, poděkovat a správně umět mluvit s lidmi. Také jsou zde zahrnuty snadné úklidové práce a starání se o květiny a prostředí okolo nás. Tyto činnosti zvládají děti již okolo třetího roku. Děti se nekárají, ale povzbuzují.
Práce pedagoga
Na pedagogovi je, aby připravil prostředí tak, aby bylo o něco napřed před vývojem dítěte. Předškolní děti pak pracují už s reálnými pomůckami takovými, se kterými se člověk setkává každodenně.
Montessori školek je překvapivě dost, podívejte se, zda nejsou právě ve vašem okolí.