Ty klasické hry, které dnešní děti možná už neznají, nahradily hry nové s moderními prvky a říkankami. Opět si představíme pravidla her, které mohou vyplnit volný čas, a jež se hrají venku.
Honička dvojčat
Lze hrát všude tam, kde je dostatek místa - louka, hřiště, tělocvična. K této hře je třeba mít pouze šátky, stuhy nebo švihadla na svázání nohou závodníků. Jedná se o hru pro dvojice hráčů, kteří by měli být zhruba stejně vysocí. Dvojice se drží za ruce a nesmějí se během hry rozdělit. Předškoláci mohou mít svázané vnitřní nohy. Honící dvojice je viditelně označena. Jakmile dvojice předá babu jiné dvojici, předá i označení. Hra je vhodná pro děti od 5 let.
Pašeráci
Hráči se rozdělí na 2 skupiny. Jednu skupinu tvoří pašeráci, jejichž úkolem je pronést předměty do svého obydlí přes území celníků. Předmět ovšem přenáší jen jeden pašerák. Ostatní mohou na svém oblečení udělat boule nebo záhyby připomínající velikost a tvar pašovaných předmětů.
Pašovaný předmět by měl být tak velký, aby se nedal skrýt zcela beze stopy. Nejvhodnější jsou hadrové míčky, malé lahvičky a krabičky od krémů na opalování, obaly od Kinder vajíček apod.
Druhá skupina jsou celníci, kteří se snaží pašovaný předmět najít a sebrat. Celníci vědí, že jen jeden pašerák má u sebe pašovaný předmět, a že mohou prohledat pouze jednoho pašeráka. Proto každému z pašeráků kladou nejrůznější dotazy a prohlížejí je ze všech stran. Mezitím pečlivě sledují, kdo z pašeráků znervózní nebo se jinak prozradí. Po takovéto prohlídce se celníci poradí, u koho provedou osobní prohlídku. Je samozřejmé, že i pašeráci mohou blafovat a říkat, že ten či onen z nich nese daný předmět. Když celníci předmět nenajdou, pašeráci získávají bod. Po ukončení hry se role vymění. Hra je vhodná pro děti od 5 let.
Molekuly
Děti jsou rozmístěni v prostoru. Jedno z dětí, které hru řídí, zvolá určité číslo, ostatní musí vytvořit molekuli o takovém počtu. Kdo to nestihne a nedokáže se do žádné zařadit, vypadává. Hra je vhodná od 6 let.
Rybičky, rybičky, rybáři jedou
Tuhle hru zná určitě každý. Vybere se jeden rybář a ten se postaví na jednu stranu louky. Ostatní jsou rybičky a jdou na druhou stranu. Rybář pak dotykem ruky chytá ostatní rybičky. Chycená ryba se stane rybářem. Rybáři se poté musí držet za ruce a tvoří síť.
Evoluce
Hráči si stříhají s ostatními, kdo vyhrává, posouvá se v žebříčku úrovní o něco výše. Každý si může stříhat pouze s někým, kdo je na stejné úrovni, jako on, tedy kuře s kuřetem, opice s opicí. Kdo prohraje, propadá se zase o místo níže, z nejnižší úrovně pochopitelně nejde jít ještě níže. Vždy zápasí o postup stejná úroveň.
Základní žebříček: sliz - srká a chodí po čtyřech, kuře – pípá a dělá kačáky,tučňák - tůtá a chodí jako tučňák, slon - vytvoří chobot a troubí, opice - dělá opičí výrazy a chodí shrbený, konec - člověk - vítěz