Liší se pomůcky, které jsou používány ve výuce na Montessori škole od těch klasických? Tento článek vám přiblíží některé pomůcky a materiály, se kterými pedagogové pracují. Pomůcky jsou uspořádány do systémů cvičení. Většina materiálu je vyrobena ve velkých kontrastech, prostě tak aby dítě poznalo rozdíly na první pohled. Materiál je barevně odlišen, aby byl pro děti co nejvíc lákavý. Je uspořádán podle určitých fyzikálních vlastností – barva, tvar, rozměry, zvuk, hrubost, váha, teplota apod. Pomůcky jsou uloženy v krabicích nebo na tácech v otevřených skříňkách. Na všechny poličky musí dítě bez problémů dosáhnout. Smyslová výchova je velice důležitá, je to základ pro další činnosti, jako je matematika či jazyk. Pro rozvoj každého smyslu je připraveno několik různých cvičení.
Jak na barvy?
Pro rozpoznání barev jsou určeny tři krabičky s barevnými kartičkami. První obsahuje pouze tři barvy: červenou, zelenou a modrou. Ve druhé je rozšířené spektrum barev a třetí krabice obsahuje i sady různých odstínů.
Hmatová cvičení
Pro tyto cvičení slouží hmatové destičky s proužky různě hrubého smirkového papíru a geometrická skříňka. Ta obsahuje demonstrační rám a jednotlivé šuplíky, v nichž se nacházejí základní geometrické tvary a jejich varianty (krychle, kvádr, válec, koule, jehlan, kužel). Všechna tělesa mají jasnou modrou barvu a lesklý povrch. Děti je berou do rukou a poznávají, která z nich jsou kulatá, hranatá, špičatá, která se koulí, překlápí, stojí.
Jak se cvičí čich?
Čichové skleničky jsou naplněny kořením, chuťové skleničky obsahují roztoky slaného, sladkého, kyselého a hořkého a je nutné nalézt vždy dvě stejné. Podobně se hledá dvojník i u kovových lahviček naplněných různě teplou vodou tzv. termoláhve.
Pomůcky pro kosmickou výchovu
Tady se pracuje třeba s plakátem lidského těla, s kartičky a obrázky zvířat, stromů, ročních období. Využívají se miniatury skutečných zvířat, planety, glóbus a velké množství přírodnin jako plody, listy a další. Součástí pomůcek pro kosmickou výuku jsou obrázky lidských ras, znázornění jejich zvyklostí, styl života, skutečné peníze národů, vlajky. Mapy jako puzzle, kde se dají vytahovat jednotlivé státy i kontinenty. Pomůcky tvoří základ poznávání okolního světa.