Zajímají vás alternativy, pokud jde o vzdělávání? Pak tento článek je právě pro vás. Představuje totiž jednu z alternativ, kterou dovoluje náš legislativní rámec. Lesní školky se navracejí a respektují fungování přírody, a to vše předávají nejmenším.
Celý koncept lesních mateřských školek má své kořeny ve skandinávských zemích. Samotný pojem lesní mateřská školka pak pochází z Dánska. Tato forma je populární hlavně ve Švédsku, Švýcarsku či Kanadě, boom pak zažívají v Německu. Zatímco je tedy vidět jasná podpora těchto školek v zahraničí, v České republice se začínáme teprve s touto alternativou seznamovat. Důvody popularity jsou pak zřejmé: nízké náklady na zřízení a provoz a zvyšující se poptávka ze strany rodičů. Místa, kde najdete lesní školky, jsou ve většině případů doménou velkých měst, ale postupně dochází k rozšiřování.
Co je to lesní mateřská školka? Opravdu probíhá v lese?
V praxi existuje mnoho podob těchto školek, ale jejich spojovacím prvkem je celodenní pobyt dětí venku. Důraz je pak kladen na přirozené prostředí, které přináší přirozené podněty.
Lesní mateřská školka a její provoz je realizován po většinu času ve volné přírodě.
- Volná příroda by měla být dosažitelná do 20 minut.
- Je- li školka v provozu déle než 3 hodiny, musí mít k dispozici vyhřívatelné zázemí pro odpočinek dětí a zahřání.
Celé zázemí, ve kterém lesní školka funguje, je prosté.
- Ve školce by měla být k dispozici určitě toaleta a pitná voda.
Pokud tedy chcete založit lesní školku, musíte si položit otázky: "Mám dohodu o užívání pozemku?" "Jak daleko je to vlastně do přírody?" "Je školka schopná fungovat po celý školní rok? " Užitečné odpovědi a návod jak vlastně na to, vám pomůžou při prvních krocích k zřízení vlastní lesní školky.
Koho v lesní školce potkáme?
Děti ve věku od 3 do 6 let. Minimálně jednoho pedagoga, který má ukončené nebo právě probíhající vzdělání platné dle Ministerstva školství a tělovýchovy. Je možné mít také akreditovaný kurz pro pedagogy prostřednictvím Asociace lesních mateřských školek (ALMŠ). Se skupinou o maximálním počtu 16 dětí pracují dva pedagogové.
Z čeho vychází program?
Pedagogové vycházejí z přírody, a proto i pomůcky jsou především přírodního rázu. Dále pak pedagogové tvoří program dle ročních období. Důraz je kladen na poznávání smysly.